blog6

15.06.2016

Nowy wymiar logistyki: Jak technologia druku 3D wpłynie na organizację łańcucha dostaw

news3

Czy intensywny rozwój technologii 3D-print skutkujący rosnącą dostępnością urządzeń na rynku konsumenckim wpłynie na branżę logistyczną, a jeśli tak – w jaki sposób? Trudno jest przewidywać zastąpienie klasycznych samochodów dostawczych przez egzemplarze drukowane przez wielkoformatowe drukarki 3D. Chociaż w kontekście dokonań Local Motors – twórcę pierwszego na świecie drukowanego samochodu elektrycznego pomysł ten nie brzmi do końca niedorzecznie.

 

W dalszej perspektywie czasowej popularyzacja technologii trójwymiarowego druku może zasadniczo wpłynąć na znany nam obraz branży logistycznej – poprzez bezpośrednie skrócenie łańcucha dostaw. Wielu producentów produktów (złożonych z mniejszych elementów takich jak np.: zabawki czy części zapasowe do urządzeń) poprzez wykorzystanie na dużą skalę wielkoformatowych (przemysłowych i przystosowanych) drukarek trójwymiarowych może bezpośrednio przeorganizować procesy wytwórcze, półprodukty przestaną wymagać transportu i będą mogły powstawać tam, gdzie zlokalizowana będzie drukarka. Czyli zasadniczo niemal wszędzie.

 

W ocenie firmy analitycznej Strategy& zastąpienie klasycznego modelu wytwarzania półproduktów w rozproszonych oddziałach produkcyjnych poprzez produkcje lokalną oparta na druku 3D może dotyczyć 41% obecnego wolumenu transportu lotniczego oraz 37% wolumenu transportu morskiego/transoceanicznego. Transport drogowy – ściśle powiązany z dwoma poprzednio wymienionymi może odnotować – zdaniem analityków Strategy& spadek wolumenu na poziomie 25%. Po takich zmianach proces wytwórczy może wymagać wyłącznie transportu lokalnego być może wyłącznie na odcinku ostatniej mili – czyli z punktu wytworzenia do klienta końcowego.

Ogłoszona przez United Parcel Services decyzja o wejściu w branże wydruków 3D zdaje się idealnie pasować do powyższego scenariusza. Firma – w ścisłym partnerstwie z leaderami innych branż – dostawcą systemu informatycznego end2end oraz producentem sprzętu biurowego – wyposażyło w ramach programu pilotowego 600 punktów nadawczo odbiorczych w urządzenia drukujące. Rozwiązanie dostarczane przez SAP pozwala użytkownikom online złożyć zamówienie wydruku, które jest kierowane do najbliższego punktu obsługi, z którego pod adres zamawiającego wykonany produkt dostarcza kurier UPS.